ازاي تكون مؤثر في الآخرين؟ ازاي تخلي اللي حواليك الآخرين يمشوا على طريقتك وفي طريقك؟



أول شيء تعمله علشان تكون influential انك تحدد درجة نفوذك.  ("learn more about the "Influential Grid).


- أدنى درجة في المنحني هي: المكروه (the annoying)، ده الشخص اللي مالوش فايدة وكمان مش محبوب ولا فيه خوف منه. 

- الرذل أو (the bully) هو الشخص اللي له بعض الفايدة البسيطة ولكن ضرره كبير والناس بتخاف منه.

- الموجود (the present) هو اللي له بعض الفوايد وساعات بيبقي وجوده له أهمية لكن مش دايماً.

- الغلبان (the helpless) هو الشخص اللي عنده كفاءة ومهارة لا بأس بها، لكن يفتقر الى روح القيادة والقدرة على التأثير.

- المساهم (ممكن كمان نسميه الدحيح)(the nerd) هو الانسان اللي له دور فعال واللي حواليه بيحسوا ديماً بوجوده عن طريق اعماله، الناس دايماً بتحتاجه لكن عشان يشيل الشغل وبس.

- المؤثر(the influential) هو اللي الناس بتدور عليه علشان يمشوا وراه ويقلدوه، هو اللي له نفوذ وتاثير إكتسبهم من خلال عمله ومعرفته، أو من خلال سلطته ومركزه، أو غالباً من الاتنين. وده اللي احنا عاوزين نوصل له.

كتير منا مش عارف هو درجة تأثيره على اللي حواليه أد إيه. أنا اشتغلت على degree of influence questionnaire وبستخدمه في الوركشبس اللي بعملها.  لازم نعرف علشان نقدر نحدد إيه من الخطوات اللي جاية تناسب حالتنا. 3 نقط يعرفوك مكانك على منحنى النفوذ: مدى خبرتك (معرفتك)، مدى فايدتك (دورك)،  مدى خوف الناس منك (بيعملوا لك حساب)، مدى حب الناس ليك (كريزمتك).

"من الجميل أن تكون ذو نفوذ وتأثير على من حولك نتيجة حبهم لك واعجابهم بك. للأسف، هذا شيء نادر الحدوث. أحياناً يحتاج الانسان إلى القليل من "الهيبة" لتساعده في تثبيت نفوذه"

تاني نقطة: ارتبط بنموذج يحتذى به أو بشخصية قيادية وذلك لرفع درجة تأثيرك. أحيانًا يبكون من الصعب جدًا فهم طباع الناس اللي حواليك، ومعرفة اللي بيدفعهم  إلى الاعجاب أو الخوف أو الانقياد وراء الآخرين. ده بيكون واضح بشكل خاص عندما تكون جديدًا على المكان. العثور على نموذج يحتذى به بيخلي الأمور أسرع وأسهل. بس خلي بالك! قد يكون هذا القدوة في مرتبة وظيفية أو منصب مسيطر يسمح له بأن يكون مؤثرًا ، وهو ما قد لا ينطبق عليك. ابحث عن قدوة مؤثرة من خلال أسلوبه وطريقته وليس فقط من خلال رتبته.

تالت نقطة ،التفاهم بينك وبين من حولك  حيساعدك في: ١) إكتساب المزيد من القوة والنفوذ في البيئة المحيطة بك،وده حيساعدك على تطبيق أفكارك وتنفيذ خطتك بصورة أكثر سهولة، ٢) إكتساب نوع من الحماية عند الوقوع في خطأ وده حيخلك تشتغل باريحية وبدون خوف، ٣) إكتساب فهم أفضل للبيئة المحيطة مما يمكنك من التعامل مع من حولك بصورة أكثر سلاسة.

ب. لازم تفهم الأولويات النوعية (غير المالية) للناس اللي بتشتغل معاهم وخاصة مديرينك، ولزم تخليها من أولوياتك أنت كمان، مادامت لا تخالف ما يمليه عليك ضميرك.

"لا يمكنك إنجاز الكثير بدون مباركة رئيسك في العمل."

رابعاً. كوّن صورة لنفسك كشخص موثوق به:

أ. أظهر أن لديك تاريخًا من "الحكمة". فكر اللي حواليك بأنك اتخذت قرارات سابقة كانت ناجحة للغاية.  احرص على بناء سجل من النجاح والإنجاز الخاص بك حتى ولو كانت نجاحات صغيرة قبل التوجه إلى المهام الكبيرة.

ب. أظهر تعاطفك: خلي الناس تدرك أنك هنا للمساعدة ، وأنك تهدف إلى الوصول إلى حلول مربحة للجميع ، وليس للفوز وترك الآخرين يخسرون.

ج. إظهر نفسك في صورة المستشار أو الخبير اللي غاي يسمع ويفهم وبعدين يقدم حلول. كونك حيادي ومتوازن ومش ميال لطرف على حساب الآخر بيعذذ من alinfluential capacity بتاعتك.

د. أكد للي معاك أنك هنا لتقديم حلول. ، اتعلم انك تقدم مقترحاتك  في صورة حلول لمشاكل بتاثر على كل ألي حواليك مش في صورة طلبات فيها فايدة ليك وبس


اتفرج على حلقة "ازاي أخلي اللي حولي يسمعوا كلامي؟" فيها معلومات مفيدة جداً. لو مشيت ورى النقط اللي في الحلقتين إن شاء الله حتكون ذو تاثير ونفوذ على اللي معاك. الناس حتمشي وراك وتسمع كلامك، وتكون of influence in your organization.

5 views0 comments